Timp de 27 de ani, Concorde şi-a încântat clienţii oferindu-le unul
din cele mai apreciate avantaje din contemporaneitate: un transport
rapid. Avionul supersonic de pasageri avea nevoie de doar trei ore şi
jumătate pentru a parcurge distanţa de la Paris la New York.
Cu timpul, însă, costul crescut al biletelor, numărul limitat de locuri,
dar şi zgomotul teribil produs de avion, numit boom-ul sonic, a făcut
ca interesul publicului să scadă. Aşa se face că, în ziua de 26
noiembrie 2003, conducerea Concorde a decis sistarea curselor.
De atunci, mai multe echipe de cercetători au încercat să găsească un
mod de a crea avioane supersonice mai eficiente. Acum, cercetătorii de
la MIT au realizat un concept care ar putea rezolva problemele pe care
le-a întâmpinat Concorde.
Ei au demonstrat, într-o simulare pe calculator, că avionul ar fi mai eficient dacă ar avea 4 aripi în loc
de două. Astfel, spun oamenii de ştiinţă, atât rezistenţa aerului, cât
şi consumul de combustibil ar fi mai scăzute. De asemenea, o rezistenţă
redusă a aerului va genera şi un boom sonic mai mic şi mai uşor de
suportat de către călători.
Creatorii noului avion, inspirat din conceptul creat de Adolf
Busemann în 1950, susţin că aripile suprapuse ar anula undele de şoc
produse, la viteze mari, de fiecare aripă în parte.
În mod normal, atunci când vehiculul se apropie de viteza sunetului,
aerul începe să se comprime în faţa şi spatele său. Atunci când avionul
depăşeşte viteza sunetului, creşterea bruscă a presiunii aerului
formează două valuri de şoc care radiază la ambele capete ale avionului
şi produc boom-ul sonic.
Buseman realizase că adăugarea unei perechi de aripi ar putea anula
undele de şoc produse de fiecare aripă în parte, însă designul ar face
ca între aripile de pe fiecare parte a avionului să se formeze câte un
canal îngust prin care nu ar putea trece decât o cantitate foarte
limitată de aer.
Acum, cu ajutorul simulării pe computer, specialiştii au putut alege
din aproape 700 de configuraţii ale aripilor, forma corectă pe care ar
trebui să o aibă fiecare dintre ele. Ei au descoperit că prin netezirea
suprafeţei interioare a fiecărei aripi se poate crea un canal propice
prin care să treacă aerul. De asemenea, s-a constat că, prin îndoirea
marginii superioare a aripii mari şi a celei inferioare a aripii mici,
avionul devine capabil să zboare la viteze supersonice cu o rezistenţă a
aerului redusă la jumătate faţă de Concorde.
Planul cercetătorilor este să proiecteze un model tridimensional
pentru a calcula şi alţi factori care ar putea influenţa zborul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Parerea tuturor conteaza.
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.